Koncert

To pierwsze tej rangi wydarzenie artystyczne w Siedlcach. Z okazji 200 – lecia diecezji siedleckiej, 100 lecia odzyskania przez Polskę niepodległości i 100 lecia odrodzenia diecezji janowskiej, nazwanej później siedlecką czyli podlaską oraz rozpoczęcia procesu beatyfikacyjnego kandydata na ołtarze biskupa. Ignacego Świrskiego 24 marca, o godz. 19  w katedrze siedleckiej odbędzie się koncert Orkiestry Sinfonia Varsovia, chóru „Artos” im. Skoraczewskiego, Górecki Chamber Choir oraz Chóru Polskiej Opery Królewskiej . W  repertuarze Msza F-Dur Józefa Michała Poniatowskiego. Patronat nad tym wyjątkowym wydarzeniem objęli J.E. Biskup Siedlecki Kazimierz Gurda oraz Pan Prezydent Siedlec Wojciech Kudelski.

Darmowe wejściówki na koncert można otrzymać w biurze Diecezjalnego Centrum Turystyczno-pielgrzymkowego „Arka” , ul . Piłsudskiego 62, w dniach 21-23 marca, w godz. 9.00-16.00. Liczba miejsc ograniczona. 

________________________________________________________________________

 

Książe Józef Michał Ksawery Poniatowski był synem Stanisława Poniatowskiego, brata stryjecznego księcia Józefa Poniatowskiego, i Kasandry Luci, ur. 21 lutego 1816 w Rzymie, zm. 3 lipca 1873 w Londynie – polski kompozytor, śpiewak (tenor) i dyplomata.

Krewny ostatniego polskiego króla, był postacią nietuzinkową – urodzony w Rzymie arystokrata, syn bratanka ostatniego polskiego króla i Włoszki, porzuciwszy nauki ścisłe, w których się kształcił, stał się cenionym śpiewakiem, obdarzonym operowym głosem a także uznanym przez współczesnych mistrzów kompozytorem, którego kunszt podziwiał sam Hector Berlioz.

Skomponował między innymi 12 oper, których premiery odbywały się na najbardziej prestiżowych scenach Europy m.in. w słynnej mediolańskiej La Scali, czy londyńskiej Covent Garden. Był także dyrygentem i dyrektorem Opery Włoskiej. Jednocześnie potrafił pełnić funkcje dyplomaty, cenionego przez władców i obdarzanego tytułami książęcymi czy godnością senatora Francji.

Msza F-dur, powstała w czasie, gdy Polska zniknęła z map Europy, a o jej prawie do wolności przekonywały świat narodowe powstania i dzieła wybitnych polskich twórców, do których autor Mszy F-Dur z cała pewnością się zaliczał.

Została napisana przez Poniatowskiego dla króla Portugalii Ludwika I i pierwotnie była przeznaczona na głosy solowe, chór i organy. Partytura tego dzieła została odnaleziona dzięki działaniom Stowarzyszenia Muzyki Polskiej w księgozbiorze British Museum.

  ________________________________________________________________________

Orkiestra Sinfonia Varsovia powstała w 1984 roku w wyniku poszerzenia składu Polskiej Orkiestry Kameralnej. Na zaproszenie Waldemara Dąbrowskiego, dyrektora naczelnego Centrum Sztuki Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie oraz Franciszka Wybrańczyka, dyrektora działającej już Polskiej Orkiestry Kameralanej (POK), na występy w Polsce w charakterze solisty i dyrygenta przybył legendarny skrzypek Yehudi Menuhin. By sprostać wymaganiom zaplanowanego repertuaru, POK zwiększyła skład, zapraszając do współpracy wybitnych muzyków z całego kraju. Pierwsze koncerty zespołu pod batutą Yehudi Menuhina spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i uznaniem krytyków, a sam Menuhin bez wahania przyjął propozycję pierwszego gościnnego dyrygenta nowo powstałej orkiestry – Sinfonii Varsovii. Sinfonia Varsovia od początku swojego istnienia koncertowała zarówno w Polsce jak i zagranicą, dając przez ten czas łącznie ponad 3 000 koncertów. Do tej pory występowała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata – nowojorskiej Carnegie Hall, Théatre des Champs Elysées w Paryżu, Barbican Centre w Londynie, wiedeńskim Musikverein, Teatro Colon w Buenos Aires, Suntory Hall w Tokio czy Herkulessaal w Monachium.

Chór Artos im. Władysława Skoraczewskiego działa przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W jego skład wchodzą chóry mieszany, dziecięco-młodzieżowyoraz chłopięcy. Chór Artos śpiewa klasyczny repertuar chóralny, kolędy, pieśni patriotyczne i okolicznościowe oraz współczesną muzykę rozrywkową i dziecięcą. Dzieci, młodzież i dorośli z chóru Artos występują w spektaklach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz w innych instytucjach kulturalnych w Polsce i zagranicą.  Zespół nagrał płytę  z piosenkami baśni operowej „Bajko, gdzie jesteś?”. Dzieci zapraszane są do produkcji filmowych, filmów reklamowych oraz nagrań teledysków. Chór Artos pracuje pod dyrekcją Danuty Chmurskiej – dyrygenta, pedagoga muzycznego, dyrektora artystycznego Towarzystwa Muzycznego Artos im. Władysława Skoraczewskiego . Z chórem pracują doświadczeni pedagodzy: Barbara Grzymała -Siedlecka oraz Paulina Chmurska.

Górecki Chamber Choir to młody, dynamicznie rozwijający się profesjonalny zespół chóralny. Został stworzony przez Stowarzyszenie PASSIONART w oparciu o chór projektowy, który na zaproszenie Agencji Artystycznej PRESTO, Instytutu Muzyki i Tańca oraz PWN, pod nazwą „Krakowscy śpiewacy w hołdzie H.M. Góreckiemu”, dokonał w maju i czerwcu 2013 roku światowej premiery fonograficznej i prawykonania 20 odnalezionych pieśni kościelnych na chór mieszany a cappella H.M. Góreckiego. Płyta wydana przez znakomitą firmę fonograficzną DUX spotkała się z wielkim uznaniem melomanów i krytyków.

W 2014 roku została nominowana do Fryderyka, można ją było także usłyszeć na antenie Programu 2 Polskiego Radia i Radia BBC.
Dyrektor artystyczny przedsięwzięcia, wybitny chórmistrz i prawykonawca niemal wszystkich kompozycji chóralnych kompozytora – Włodzimierz Siedlik, w ramach GÓRECKI CHAMBER CHOIR zaprosił do współpracy znakomitych śpiewaków na co dzień związanych z najlepszymi krakowskimi chórami. Artyści zostali dobrani pod względem predyspozycji głosowych i interpretacyjnych do specyfiki wykonawczej muzyki chóralnej Mistrza Góreckiego oraz polskiej twórczości współczesnej .

Chór Polskiej Opery Królewskiej.  Polska Opera Królewska w Warszawie powołana została w odniesieniu do historycznych korzeni opery w Polsce, sięgających czasów dynastii Wazów. Z inicjatywy wielkiego miłośnika i mecenasa tej sztuki – króla Władysława IV – w 1637 roku na Zamku Królewskim w Warszawie powstała pierwsza stała scena operowa w Europie. Złoty czas opery polskiej to także lata panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jego wyśmienitemu gustowi zawdzięczamy budowę Teatru Królewskiego w Letniej Rezydencji Łazienki Królewskie – szczęśliwie zachowanej od zniszczeń perły wśród nielicznych już oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich tego okresu, który stanie się ważnym miejscem działalności Polskiej Opery Królewskiej.

Polska Opera Królewska podejmuje tę tradycję w nowej rzeczywistości, rzeczywistości Wspólnoty Europejskiej i Rzeczypospolitej Polskiej, a swą powinność i tożsamość buduje wokół kardynalnych i fundamentalnych wartości kultury Europy, którymi stale i niezmiennie są Prawda, Dobro, Piękno.